Líska místo buku
Dosavadní učebnice biologie a lesnictví se shodují na tom, že nebýt člověka, byla by velká část Evropy přirozeně pokryta hustými lesy. Jak ale skutečně vypadala evropská vegetace před příchodem Homo sapiens?
1x Aktuality
Výzkum a mapování pamětních míst, hmotných i nehmotných dokladů souvisejících s dějinami přírodních a exaktních věd v českých zemích od středověku po nejnovější dobu se převtělil do pozoruhodných webových stránek a online mapy.
Základem projektu je tvorba topograficky zaměřené databáze historicky významných míst spjatých s dějinami vědy. Tvorba databáze spočívá ve sběru dat, terénním výzkumu a metodickém, historickém i programátorském odborném zpracování. Obsah databáze je promítán do digitální interaktivní mapy s potřebnými atributy a pokročilými analytickými funkcemi a do spjatého e-atlasu ve formě digitálního katalogu a rejstříku mapy. Na tento základní výstup projektu navazují další aplikované výstupy, které ve vybraných oborových oblastech či tématech specifického historického zaměření propojují a přístupně podávají shromažďované poznatky v podobě stezek v mobilní aplikaci pro smartphone či tablet, jejich tištěného podání jako knižního atlasu a putovní interaktivní výstavy s katalogem. Projekt tak přispívá k dokumentaci a uchování národního kulturního dědictví, které rovněž názorně zpřístupňuje v populárně-naučné podobě.
On-line dostupná mapa s odborným obsahem je komplexně interaktivní. Na aktivitě uživatele závisí, s jakými soubory dat bude pracovat a do jaké hloubky je použije. Mapa je vytvořena tak, že umožňuje záznamy filtrovat v různých kombinacích jednak věcně podle vědních oblastí (biologická, geografická, geologická, chemická, matematicko-fyzikální, obecné), jednak historicky podle staletí. Dále umožňuje více specificky vyhledávat prostřednictvím zadaných klíčových slov, například podle konkrétního oboru, instituce nebo jména určité osobnosti. Mapový záznam kromě základní informace o daném místě odkazuje i na další věcně spjatá místa, takže kromě filtrovaných souborů míst lze i aktivně „putovat“ mimo jejich rámec. Kromě aktuálních základních a leteckých map lze za mapový podklad zvolit i starší historické situace podle II. (1836–1852) a III. (1876–1880) vojenského mapování.
Mapový záznam současně umožňuje přejít na příslušné heslo v novém okně v e-atlasu, kde lze nalézt podrobnější informace, obrazový materiál a další odborný aparát. V rámci e-atlasu lze filtrovat a vyhledávat analogickým způsobem jako v mapě a z jeho hesel se lze opět vracet na záznam v mapě. E-atlas tak představuje hlubší věcné a odborně historické rozpracování záznamů z mapy, lze s ním podle účelu pracovat samostatně, anebo v interakci s mapou.
Více informací o projetku naleznete zde.
Součástí projektu je i výstava Cesty české vědy.
CESTY ČESKÉ VĚDY se klikatí krajinou a historií naší země většinou nepovšimnuty. Na výstavě ukazujeme příběhy přírodovědného poznání zasazené do míst, kde se odehrávaly. Nahlédněte do nich skrze dvanáct zastavení, jež ukrývají příběhy z dějin geografie, botaniky, geologie, astronomie genetiky či naturfilosofie. Představují symbolická zastavení v místě a čase, dávají prostor pro zamyšlení, pro nalézání nečekaných souvislostí, zpřítomnění událostí…
Výstava započne v sobotu 2. dubna v Jáchymově a postupně bude ke zhlédnutí i na dalších místech.
Dosavadní učebnice biologie a lesnictví se shodují na tom, že nebýt člověka, byla by velká část Evropy přirozeně pokryta hustými lesy. Jak ale skutečně vypadala evropská vegetace před příchodem Homo sapiens?
1x Aktuality
Možná víte, že většina obojživelníků a všechny původní druhy plazů jsou v Česku chráněni. Dohromady je to něco přes 30 druhů. V celosvětovém měřítku však herpetofauna představuje přibližně 20 000 druhů!
4x Aktuality
Je to hrozně jednoduché, stačí se zaregistrovat, vyplnit o sobě všechny údaje a my ti pošleme Kartu přírodovědce s tvým jménem, na kterou můžeš čerpat mnoho výhod.
Katalog pro učitele je nabídkový systém, kde si zaregistrovaný učitel může zapůjčit odborné přístroje, objednat praktická cvičení nebo přednášky pro studenty.